Uuden ymmärryksen luominen
Kokonaiskuvan rakentaminen dialogisesti tarkoittaa, että keskustelussa ja tiedonluomisessa kuunnellaan tarkkaan jokaisen ajattelua. Yhteistä ymmärrystä rakennetaan erilaisten näkökulmien pohjalta, jotka kudotaan yhteen. Lopputulos on jokaiselle uusi. Dialogista kokonaiskuvan rakentamista voi tiedostavasti opetella tietyin menetelmin. Se tarkoittaa keskustelunaikaista toimintansa havainnointia, tutkailua, arviointia ja säätelemistä. Dialogiset toimintatavat ovat:
- synteesin kutominen,
- ajattelun tai toiminnan aukkokohtien paljastaminen,
- uuden keskustelupolun avaaminen,
- uusien kysymysten tuottaminen.
Menetelmiin pohjautuvia oppimis-/tiedonluomistilanteita voi suunnitella ja toteuttaa monin tavoin. Valitse menetelmä ja suunnittele, miten käytät sitä jonkin tiedon- tai ammattialueen asian oppimisessa tai tiedonluomisessa. Vaihtele menetelmiä dialogisten tilanteiden synnyttämiseksi. Mieti keskustelun ja yhteisen tiedonluomisen kohteeksi asia, jonka työstäminen edistää osallistujien ajattelua tai kehittää tavoitteena olevaa asiaa. Voit myös pyytää osallistujia määrittämään itse tilanteeseen sopivan olennaisen teeman. Laita menetelmä opiskelijoille tai osallistujille näkyviin ja kerro työskentelyohjeet. Kuuntele jokaisen menetelmän yhteydessä mainittu Dialogilla syvätehoa oppimiseen -web-palvelun dialogikohtaus, koska se syventää menetelmän ymmärrystä.
|