Menetelmä 2: Kudo synteesihelmi (Henkilökohtaisen synteesin kutominen)
(Dialogissa rakennetaan kokonaiskuvaa, Synteesin kutominen, dialogikohtaus 41 tai engl. 23)
Tavoitteena on, että osallistujat luovat synteesin (senhetkisen kokonaiskuvan) tietystä oppimisen kohteena olevasta asiasta. Tavoitteena on, että jokainen kutoo lisäksi henkilökohtaisen synteesin ainutlaatuisella persoonallisella tavallaan.
Ohjeet
- osallistujat luovat kokonaiskuvaa jostain tietystä oppimisen tai tiedonluomisen kohteena olevasta riittävän konkreettisesta asiasta
- osallistujat kutovat oppimiensa asioiden ”lankoja” yhteen tiheäkudoksiseksi synteesiksi
- yhteisen kudonnan jälkeen jokainen kirjoittaa tämän pohjalta muutamalla sanalla paperille, tietokoneelle tms., mikä asia on itselle melkoinen kudonnassa syntynyt helmi
- synteesihelmessä sanojen sisällöillä on oppimisen tai tiedonluomisen kohteena olevaan asiaan kohdistuvaa, osallistujan persoonallisesta näkökulmasta aidosti kumpuavaa asiaa
- jokainen kertoo vuorollaan pienryhmässään synteesihelmensä sisällöstä joitakin keskeisiä asioita
- tehtävää voi syventää niin, että jokaiselta saa kysyä hänen helmensä sisällöstä avoimella kysymyksellä lisää.
Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on ”miten synteesihelmen kutominen mahdollisesti edisti oppimista? Tarkoitus on kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia, ei vain joidenkin. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä omasta, tiettyä asiaa koskevasta henkilökohtaisesta ymmärryksestä ja osaamisesta.