Keskustelun kirkkaus ja elävyys
Dialoginen toimintaote tarkoittaa kirkkaan järjen käyttöä keskustelussa ja tiedonluomisessa. Tätä voi tiedostavasti opetella, mikä tarkoittaa keskustelunaikaista toimintansa havainnointia, tutkailua, arviointia ja säätelemistä. Dialogiset toimintatavat ovat:
- vuoron ottaminen ja antaminen,
- pysähtyminen ja keskittyminen,
- sanatarkka vastaan ottaminen,
- kuuntelu,
- omien lähtöolettamusten ja ennakkokäsitysten tiedostaminen,
- omien lähtöolettamusten ja ennakkokäsitysten syrjään vetämisen ja esiin
tuomisen säätely
- viipyminen toisen puheessa.
Viivy jokaisessa seuraavassa menetelmässä ja katso, mitä kyseinen dialoginen toimintatapa tuottaa tavoitteen saavuttamiseksi. Kuuntele jokaisen menetelmän yhteydessä mainittu Dialogilla syvätehoa oppimiseen -web-palvelun dialogikohtaus, koska se syventää ymmärrystä. Yhdenkin toimintatavan entistä parempi hallinta edistää keskustelua sekä tuo uutta ennalta arvaamatonta yhdessä ajattelemiseen ja yhteistyöhön.
Dialogiseen toimintaotteeseen kuuluvien menetelmien avulla jokainen voi oppimisyhteisössä osallistua yhdessä ajattelemiseen ja tiedonluomiseen kirkasta järkeä käyttäen. Keskustelussa pysytään asiassa ja se on elävää. Olennaista on oppia suuntaamaan tarkkaavaisuutensa omiin dialogisiin toimintatapoihin, yhteen kerrallaan. Tiedostavan havainnoimisen kautta näkee, millaista kehittämistä juuri tietty toimintatapa itseltä vaatii. Kirkkaan järjen käyttöön kuuluvia toimintatapoja opetellaan, kunnes niistä tulee automaattisia. Olisi optimaalista, jos mahdollisuuden oppia saisi jo lapsena tai nuorena.
Menetelmiin pohjautuvia oppimis-/tiedonluomistilanteita voi suunnitella ja toteuttaa monin tavoin. Valitse menetelmä ja suunnittele, miten käytät sitä jonkin tiedon- tai ammattialueen asian oppimisessa ja tiedonluomisessa. Kun olet soveltanut tiettyä dialogista menetelmää osallistujien kanssa usein, jokainen oppii sen edellyttämän työskentelyn. Vaihtele menetelmiä dialogisten tilanteiden synnyttämiseksi. Mieti keskustelun ja yhteisen tiedonluomisen kohteeksi asia, jonka työstäminen edistää osallistujien ajattelua tai kehittää tavoitteena olevaa asiaa. Voit myös pyytää osallistujia määrittämään itse tilanteeseen sopivan olennaisen teeman. Laita menetelmä opiskelijoille tai osallistujille näkyviin ja kerro työskentelyohjeet.
|