Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 3: Löydä puuttuvat palat (Ajattelun ja toiminnan aukkokohtien paljastaminen)

(Dialogissa rakennetaan kokonaiskuvaa, Ajattelun ja toiminnan aukkokohtien paljastaminen, dialogikohtaus 42 tai engl. 24)

Tavoitteena on oppia paljastamaan jonkin asian ymmärryksen ja osaamisen aukkokohtia ja muotoilla niiden paikkaamiseksi uudet oppimisen tavoitteet kysymysten muodossa. Tarkoitus on oppia yhdistämään menetelmät Kudotaan synteesi ja Harjoita kuninkuuslajia – koe tiedustelemisen mahti.

Muista havainnoida tiedostavasti suhtautumisesi ihmisystävällisyyttä ja vastavuoroisuutta!

Ohjeet

  • pyydä osallistujia jäsentämään synteesin kutomisessa esiin tulleet, tiettyä konkreettista oppimisen tai tiedonluomisen kohdetta koskevat auki jääneet asiat (yksilöllisesti)
  • sen jälkeen jokainen muotoilee auki jääneet asiat avoimiksi kysymyksiksi
  • osallistujat keskustelevat pienryhmissä yksilöllisesti esiin nostetuista, auki jääneistä asioista
  • kaikki avoimet kysymykset kootaan vielä näkyviin paperille, tietokoneelle tms., jolloin niitä voi hyödyntää monin eri tavoin tiedonluomisessa

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on ”mitä puuttuvien palojen löytämiseen tarkoitettujen avoimien kysymysten muotoileminen tuotti oppimistarkoituksessa”? Tarkoitus on kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia, ei vain joidenkin. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä siitä, miten löytää ajattelun aukkokohdat ja muotoilla niiden paikkaamiseksi avoimia tutkimiseen ja perehtymiseen johtavia kysymyksiä.