Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 1: Kudotaan synteesi (Synteesin kutominen)

(Dialogissa rakennetaan kokonaiskuvaa, Synteesin kutominen, dialogikohtaus 41 tai engl. 23)

Tavoitteena on, että osallistujat luovat synteesin (senhetkisen kokonaiskuvan) jostain oppimisen kohteena olevasta asiasta. Tavoitteena on sisällyttää synteesiin jokaisen osallistujan ajattelua, jolloin synteesi on kaikkien osallistujien yhteisen ajattelun tulos.

Muista havainnoida tiedostavasti suhtautumisesi ihmisystävällisyyttä ja vastavuoroisuutta!

Ohjeet

  • osallistujat luovat kokonaiskuvaa jostain tietystä oppimisen tai tiedonluomisen kohteena olevasta riittävän konkreettisesta asiasta
  • osallistujat kutovat esiin tuotujen asioiden ”lankoja” yhteen ja muotoilevat näistä langoista tiheäkudoksisia, jokaisen ajattelua yhdistäviä kokonaiskuvia
  • asioiden langat ovat toisen puheen avainlausumia tai ns. kuumia sanoja tai kuumaa puhetta
  • synteesissä on siten mukana eri ihmisten tuomaa autenttista, kehitteillä olevaa ajattelua
  • tämä on synteesikudoksen ainesten keruuvaihe
  • symmetrinen osallistuminen, sanatarkka kuuntelu, kompakti ilmaiseminen sekä avainlausumien poiminta ja avaaminen ovat välttämättömiä, jotta kaikkien ryhmän osallistujien ajattelua tulee synteesiin
  • osallistujat arvioivat kudosaineksia ja luovat yhdessä paperille, tietokoneelle tms. senhetkisen kokonaiskuvan asiasta
  • aikaa käytetään oppimisen tai tiedonluomisen kohteena olevan asian vaativuuden mukaan
  • tehtävää voi syventää niin, että esim. toisen pienryhmän jäsenet kysyvät synteesikudoksesta avoimilla kysymyksillä lisää ajattelun perusteita.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on ”miten synteesin kutominen mahdollisesti edisti oppimista? Tarkoitus on kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia, ei vain joidenkin. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä tiettyä asiaa koskevasta senhetkisestä kokonaiskuvasta ja uuden ymmärryksen rakentamisesta.