Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 4: Tiedustele uraauurtavasti (Uuden keskustelupolun avaaminen ja uusien kysymysten tuottaminen)

(Dialogissa rakennetaan kokonaiskuvaa, Uuden keskustelupolun avaaminen ja Uusien kysymysten tuottaminen, dialogikohtaus 43 ja 44 tai engl. 25)

Tavoitteena on oppia uutta ymmärrystä luotaessa tiedustelemaan ajattelua ja tiedonluomista uusille urille vievin kysymyksin. Tavoitteena on näin oppia avaamaan synteesin pohjalta uusia polkuja yhteisessä tiedonluomisessa. Uusille urille vievien kysymysten esimerkkejä löydät metodikortista Harjoita kuninkuuslajia – koe tiedustelemisen mahti.

Muista havainnoida tiedostavasti suhtautumisesi ihmisystävällisyyttä ja vastavuoroisuutta!

Ohjeet

  • muodostetaan 3 – 4 henkilön ryhmät
  • pienryhmät luovat tietoa jostain oppimisen tai tiedonluomisen tavoitteena olevasta riittävän konkreettisesta asiasta, tässä yhteydessä esim. Dialogisten menetelmäkorttien hyödyllisestä soveltamisesta
  • pienryhmät kutovat tämänhetkisestä ajattelustaan synteesin
  • osallistujat ottavat käyttöön Harjoita kuninkuuslajia – koe tiedustelemisen mahti -metodikortin 2. ryhmään kuuluvat, Ajattelua uusille urille vievät kysymykset
  • pienryhmällä on edessään kudottu synteesi, josta jokainen kysyy vuorollaan uraauurtavan kysymyksen
  • ryhmän jäsenet etsivät yhdessä vastauksia kysymykseen aina ennen seuraavaa uraauurtavaa kysymystä
  • ryhmä kutoo kysymysten ja pohdinnan tuloksena kehittyneen ajattelun uudeksi synteesiksi
  • pienryhmät esittelevät uudelleen muotoillun synteesinsä koko ryhmälle ja tuovat esiin olennaiset oivalluksensa.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on ”mitä synteesin kutominen ja uusille urille vievät kysymykset tuottivat oppimistarkoituksessa”? Tarkoitus on kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia, ei vain joidenkin. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä siitä, miten voi yhteisessä tiedonluomisessa liikauttaa ajattelua uuteen suuntaan kutomalla senhetkinen synteesi ja kysymällä uraauurtavasti.