Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 6: Syväsukella pinnanalaiseen (Avainlausuman avaaminen)

(Avainlausuman avaaminen, III Dialogisen hetken synnyttäminen, dialogikohtaus 38, engl. 22)

Tavoitteena on oppia paljastamaan toisen pinnanalaista ajattelua, sukeltamaan syvemmälle toisen ajatteluun. Tavoitteena on oppia avaamaan toisen puheen avainlausumia, kuumaa puhetta ja tiedustella siitä avoimien puhtaiden kysymysten avulla lisää. Tavoitteena on tiedustella kuumasta puheesta aina vain lisää, jotta ymmärrys syvenee ja täydentyy. Samalla molempien ymmärrys voi lisääntyä.

Muista havainnoida tiedostavasti suhtautumisesi ihmisystävällisyyttä ja vastavuoroisuutta!

Ohjeet

  • osallistujat johdatellaan menetelmään
  • muodostetaan parit
  • keskustele parin kanssa oppimisen tavoitteen kannalta tärkeästä asiasta, tässä esim. Puheessa kerrotaan usein vain ”jäävuoren huippu”
  • toinen parista on ensin kertoja ja toinen on avainlausuman eli kuumien sanojen avaaja
  • kuuntele sanatarkasti toisen puhetta
  • tunnista kuuma puhe ja poimi se
  • keskeytä toisen puhe ja harjoita kuninkuuslajia; avaa kuuma puhe puhtaalla avoimella kysymyksellä
  • kuuntele toisen vastaus sanatarkasti
  • tunnista ja poimi tästäkin vastauksesta kuumaa puhetta, keskeytä toisen puhe, avaa avainlausuma avoimella kysymyksellä
  • kuuntele taas vastaus sana sanalta, tunnista ja poimi kuuma puhe, keskeytä toisen puhe ja avaa avainlausuma avoimella kysymyksellä
  • sitten osat vaihtuvat, kertoja siirtyy tiedustelemaan pinnanalaisesta ajattelusta
  • pohdi lopuksi parin kanssa ”opinpussin” sisältöä, mitä pinnanalaisen ajattelun paljastaminen toi oppimiseen
  • osallistujat käyttävät tehtävään aikaa n. 15 minuuttia.

Pinnanalaisen ajattelun paljastaminen suurryhmässä

Tavoitteena on oppia kysymään toisen pinnanalaisesta ajattelusta lisää myös isommassa ryhmässä.

  • kirjoita taululle, fläpille, tietokoneelle tänään oppimasi tärkeä asia esim. dialogisen hetken synnyttämisestä
  • jokainen osallistuja käy kirjoittamassa tuon tärkeän asian parilla sanalla
  • sen jälkeen vertaiset kysyvät esim. pöytäkuntaryhmissä (4-6 henkilöä) toisiltaan kysymyksiä näkyviin kirjoitetuista tärkeistä asioista eli avainlausumista
  • jokainen saa avata kerran kaverin pinnanalaista ajattelua parilla avoimella kysymyksellä
  • jokaisen vastauksia kuunnellaan keskittyen ja sanatarkasti
  • jokainen kirjoittaa opinpussiinsa asioita, joiden ymmärrys syveni pinnanalaisen ajattelun paljastamisen seurauksena.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on: Mitä havaitsit tässä harjoituksessa? Toinen vaativampi kysymys on: Mitä opit tässä harjoituksessa? Kolmas kysymys voisi olla: Mitä aiot muuttaa toiminnassasi tämän jälkeen? Pohdinnassa on tarkoitus kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia. Toista kysymyksesi aina uudelleen niin, että mahdollisimman moni kertoo ajatteluaan. Kun toistat kysymyksen, kuljeta keskustelua esim. seuraavin ilmaisuin: ’entä vielä’, ’ja sitten’, ’miten vielä joku toinen sanoisi’, ’ miten jatkat omilla kokemuksillasi’, ’mitä muuta’. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä pinnanalaisen ajattelun paljastamisesta niin, että harjoittelu arjen tilanteissa voi jatkua.