Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 5: Sieppaa kuumia sanoja (Avainlausuman tunnistaminen ja poiminta)

(Avainlausuman tunnistaminen ja poiminta, III Dialogisen hetken synnyttäminen, dialogikohtaus 37, engl. 21)

Tavoitteena on oppia tunnistamaan ja poimimaan toisen puheesta avainlausumia, niin sanottuja kuumia sanoja. Tavoitteena on hoksata, kuinka avainlausumien tunnistamisen ja poiminnan kautta löytää monia uusia avauksia keskusteluun.

Muista havainnoida tiedostavasti suhtautumisesi ihmisystävällisyyttä ja vastavuoroisuutta!

Ohjeet

  • osallistujat johdatellaan menetelmään ja havainnollistetaan avainlausumien poimintaa alla olevan esimerkin avulla
  • osallistujat muodostavat parit, eri kuin aiemmin
  • parit saavat oppimisen tavoitteen kannalta tärkeän keskusteluteeman (tässä esim. Miten voisimme ymmärtää paremmin toistemme ajattelua?)
  • pari keskustelee valitusta aiheesta lyhyin puheenvuoroin ja viipyillen toisen puheessa
  • parit yrittävät hoksata toisen puheesta avainlausumia eli kuumia sanoja tai puhetta
  • oma ymmärrys toisen kertomasta asiasta vaikuttaa kuumien sanojen hoksaamiseen
  • löydetty ns. kuuma puhe kerrotaan kaverille
  • kuuma puhe on ajattelun ymmärtämisen ja kehittymisen kannalta keskeinen
  • parit keskustelevat vielä yhdessä kuumasta puheesta, siitä miksi se sellaiseksi tulkittiin
  • keskustelu kestää noin 7 min.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on: Mitä havaitsit tässä harjoituksessa? Toinen vaativampi kysymys on: Mitä opit tässä harjoituksessa? Kolmas kysymys voisi olla: Mikä tässä tehtävässä hämmästytti? Neljäs kysymys voisi olla: Mitä oivalsit tässä tehtävässä? Pohdinnassa on tarkoitus kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä kuuman puheen tunnistamisesta ja poiminnasta niin, että harjoittelu arjen tilanteissa voi jatkua.

Esimerkki / alkutilanne menetelmän harjoittelemisesta

Keskusteluteema on: Miten voimme ymmärtää paremmin toistemme ajattelua?

Osallistuja 1: Ensimmäinen mieleen tuleva asia on välittäminen, jolloin ollaan oikeasti kiinnostuneita toisista ihmisistä.

Osallistuja 2: Oikeasti kiinnostuneita on mielestäni tuossa, mitä sanoit, tosi tärkeää. Kiinnostus riittää muihinkin kuin itseensä ja siihen, kuinka itse ajattelee.

Osallistuja 1: Sanoit ”kiinnostus riittää muihinkin kuin itseensä”. Hetkittäinen itsensä unohtaminen on tosiaankin tavoittelemisen arvoista.

Osallistuja 2: Ilmaisu ”hetkittäin itsensä unohtaminen” sisältää kyllä monia asioita, joista voisi puhua. Muutoin me emme tiedä, mitä tarkoitamme.

Osallistuja 1: Puhut ”monista asioista”, jotka kuuluvat hetkittäin itsensä unohtamiseen. Malttaa esimerkiksi kuunnella keskittyen toista, on yksi asia. Jäädä hetkeksi juuri siihen, mitä toinen sanoi, on toinen.

Osallistuja 2: ”Kuunnella keskittyen” on ainakin minulle uutta. Ajattelen ja touhuan usein kaikkea muuta samalla, kun pitäisi kuunnella.

Puheenvuorot jatkuvat tähän tyyliin.