Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 4: Ketjuta (Sanatarkka jatkaminen edellisestä puheenvuorosta)

(Sanatarkka jatkaminen edellisestä puheesta, III Dialogisen hetken synnyttäminen, dialogikohtaus 34, engl. 18)

Tavoitteena on oppia jatkamaan toisen puheesta sanatarkasti, jolloin asian käsittely ketjuuntuu ja syvenee. Sanatarkan jatkamisen avulla pysyy asiassa ja keskustelee toisen kanssa vastavuoroisesti. Pysytään keskusteluteemassa asiasta toiseen poukkoilemisen sijaan.

Muista havainnoida tiedostavasti suhtautumisesi ihmisystävällisyyttä ja vastavuoroisuutta!

Ohjeet

  • osallistujat johdatellaan menetelmään ja havainnollistetaan ketjuttamisen idea
  • osallistujat muodostavat 4 henkilön ryhmiä, ryhmät ovat eri kuin aiemmin
  • keskusteluteema muotoillaan avoimeksi kysymykseksi, joka on oppimistavoitteen kannalta keskeinen (tässä esim. Miten keskusteluun voi saada syvyyttä pinnallisuuden vastakohtana?)
  • ryhmät saavat esimerkiksi isohkon paperin ja värillisiä kyniä (jokaiselle oma väri) tai narun tai lego-palikoita, joilla rakennetaan puheketjua ikään kuin silmukoina
  • osallistujat piirtävät puheenvuoronsa silmukkana silmukkaketjuun tai luovat naruun yhden silmukan tai lisäävät yhden palikan lego-rakennelmaan
  • jokainen kertoo vuorollaan symmetrian säännön mukaisesti yhden keskusteluaiheeseen kuuluvan asian
  • jokainen kuuntelee huolellisesti toisen puhetta
  • puheenvuoro aloitetaan aina edellisten puhujien käyttämillä sanoilla ja siihen sitten lisätään kompaktisti omaa ajattelua, josta seuraava taas jatkaa
  • on olennaista käyttää puheenvuoronsa alussa toisen sanoja, joita sitten kukin rikastaa omalla ajattelulla
  • jokainen kertoo viisi asiaa ja piirtää viisi silmukkaa ketjuun tai lisää naruun viisi silmukkaa tai liittää viisi palikkaa lego-rakennelmaan.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on: Mitä havaitsit tässä harjoituksessa? Toinen vaativampi kysymys on: Mitä opit tässä harjoituksessa? Kolmas kysymys voisi olla: Mikä yllätti tässä tehtävässä? Pohdinnassa on tarkoitus kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia. Sitä ei lopeteta muutaman aktiivisen puheenvuoroihin. Osallistujat harjaantuvat näin hiljaisiin hetkiin, on aikaa ajatella. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä sanatarkasta toisen puheen jatkamisesta, ketjuttamisesta niin, että harjoittelu arjen tilanteissa voi jatkua.