Menetelmä 2: Muotoile ja puhdista (Kompakti ilmaiseminen)
(Kompakti ilmaiseminen, II Dialogiin valmistava toimintaote, dialogikohtaus 22, engl. 15)
Tavoitteena on oppia ilmaisemaan senhetkistä ajatteluaan lyhyesti ja ytimekkäästi – näin siitä huolimatta että itsellä olisi sillä hetkellä vielä paljon kerrottavaa. Tavoitteena on oppia puhdistamaan ja ”siivoamaan” omaa puhetta selkeämmäksi.
Ohjeet
- keskustelutehtävän teema ja fokus valitaan oppimistavoitteen tai tiedonluomisen kannalta mielekkääksi (tässä esim. Puheen putsauksen onnistuminen)
- muodostetaan parit
- kummallakin on 7 lyhyttä puheenvuoroa
- jokainen oman ajattelun kertominen kuluttaa yhden puheenvuoron
- vuorollaan puhutaan lyhyesti ja ytimekkäästi, vain pari virkettä kerrallaan
- kertoja muotoilee ja puhdistaa ilmaisuaan puheen aikana ääneen
- muotoiluun otetaan tarkoituksellisesti aikaa
- vuoro otetaan ja annetaan vuorotellen
- kuunnellessa otetaan vastaan joka sana
- kaikki puheenvuorot käytetään
- keskustelu kestää n. 10 minuuttia.
Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Tehtävän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen kysymys on: Mitä havaitsit tässä harjoituksessa? Toinen vaativampi kysymys on: Mitä opit tässä harjoituksessa? Yhteispohdinnassa on tarkoitus kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia. Yhä useamman saa mukaan pohdintaan kysymällä esimerkiksi "miten vielä ajattelet", "ihan vähäpätöiseltäkin tuntuva ajattelu kannattaa kertoa", "miten joku jatkaa", "mitä muuta voisi tässä yhteydessä vielä tuoda esiin" jne. Pohdintaa ei lopeteta muutaman aktiivisen puheenvuoroihin. Osallistujat harjaantuvat hiljaisiin hetkiin, jolloin on aikaa ajatella. Pohdinnan jälkeen jokaisella on käsitystä kompaktista ilmaisusta keskustelussa ja tiedonluomisessa niin, että harjoittelu arjen tilanteissa voi jatkua.