Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 5: Ilman ketunhäntää kainalossa (Avoin, vilpitön ilmaiseminen)

(Dialogiin valmistava mielen tila, Avoin, vilpitön ilmaiseminen, dialogikohtaus 6)

Tavoitteena on oppia ilmaisemaan ajatteluaan avoimesti ja vilpittömästi keskustelussa ja yhteisessä tiedonluomisessa. Tavoitteena on oppia puhumaan siitä, kuinka itse henkilökohtaisesti ajattelee asioista. Näin oppii tuomaan keskusteluun ja yhteiseen tiedonluomiseen oman ainutlaatuisen tapansa ajatella asioista. Tavoitteena on myös saada toisilta yllättäviä uusia ideoita johonkin asiaan.

Ohjeet

  • osallistujat muodostavat 3 – 4 henkilön ryhmiä
  • keskustelun tai tiedonluomisen kohteeksi valitaan oppimistavoitteen ja yhteisen tiedonluomisen kannalta mielekäs teksti, kuva, ongelma, kaava, suunnitelma tms., joka on pienryhmien nähtävillä – aiheen täytyy olla jotain sellaista, jota osallistujat eivät tiedä hyvin jo ennestään (tiedonluomisen kohde voi olla esim. toisen ryhmän piirtämä kuva vastavuoroisesti toimivasta ryhmästä)
  • jokainen kirjoittaa 1 – 5 nopeaa reaktiota tai asiaa valitusta kohteesta, esim. toisen ryhmän piirtämästä vastavuoroisesti toimivan ryhmän kuvasta
  • ajattelu voi olla sanoja, lyhyitä kommentteja, kysymyksiä
  • tämän jälkeen jokainen kertoo pienryhmässä ajattelusta, jota teksti, kuva jne. hänessä herätti
    osallistujat keskustelevat näistä asioista n. 15 minuuttia
  • pienryhmä muotoilee yhdessä kysymyksiä tai näkökulmia, joissa näkyy osallistujien avoimet ja vilpittömät reaktiot keskustelun tai tiedonluomisen kohteena olevaan asiaan.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ja ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen pohdittava kysymys on ”mitä havaitsit tässä tehtävässä”? Toinen vaativampi kysymys on ”mitä opit tässä tehtävässä”? Pohdinnassa on tarkoitus kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia, ei vain joidenkin. Pohdinnan jälkeen jokainen on saanut käsitystä avoimesta, vilpittömästä ilmaisemisesta ryhmässä niin, että harjoittelu voi arjen tilanteissa jatkua.