Home Dialoginen lämmittely Dialoginen asenne Dialoginen toimintaote Dialoginen hetki Dialoginen kokonaiskuva

Menetelmä 4: Vastavuoroisesti (Vastavuoroinen toiminta, luottaminen)

(Dialogiin valmistava mielen tila, Vastavuoroinen toiminta, luottaminen, dialogikohtaus 5, engl. 4)

Tavoitteena on oppia toimimaan vastavuoroisesti keskustelussa ja yhteisessä tiedonluomisessa. Tavoitteena on herätä vastavuoroisuuteen ja osata sitä osoittavia toimintatapoja.

Ohjeet

  • osallistujat jakautuvat 3 – 4 henkilön pienryhmiin (eri kuin aiemmin)
  • pienryhmä kuvaa, piirtää ja kirjoittaa, fläpille vastavuoroisesti toimivan ryhmän
  • osallistujat piirtävät kuvaa yksi kerrallaan; lisäävät jonkin asian kokonaisuuteen, kertovat siitä mitä piirtävät ja keskustelevat siitä muiden kanssa
  • kuvaan lisätään kerrallaan yksi pieni teko, joka osoittaa vastavuoroisuutta keskustelussa ja yhteisessä tiedonluomisessa
  • teko voi kuulua sanalliseen tai sanattomaan viestintään
  • tekoja ovat puheen sisällöt, ilmeet, eleet, koko kehonkieli, puheessa äänenpaino, -voimakkuus ja -sävy
  • jokainen itsearvioi kuvan valmistuttua siinä olevaa vastavuoroista toimintaa asteikolla 4 (erittäin vähän) – 10 (erittäin paljon) toiminnassaan
  • pienryhmässä kehitetään lopuksi keinoja, joilla kukin voi parantaa vastavuoroista toimintaansa.

Yhteispohdinta oppimisyhteisössä: Menetelmän synnyttämää ajattelua ja kokemuksia käsitellään koko ryhmässä. Hyödyllinen pohdittava kysymys on ”mitä havaitsit tässä tehtävässä”? Toinen vaativampi kysymys on ”mitä opit tässä tehtävässä”? Pohdinnassa on tarkoitus kuunnella monien ajattelua ja kokemuksia, ei vain joidenkin. Pohdinnan jälkeen jokainen on saanut käsitystä vastavuoroisesta keskustelusta ja tiedonluomisesta niin, että harjoittelu voi jatkua arjen tilanteissa.