Dialoginen asenne
Dialoginen toimintaote
Dialogisen hetken synnyttäminen, dialogiset työkalut
Dialogissa rakennetaan kokonaiskuvaa, uutta ymmärystä
Kansainvälinen DIALE -projekti (Dialoginen oppiminen) keskittyy uniikin toiminnallisen ja pedagogisen innovaation siirtämiseen. Kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajat, kouluttajat, ohjaajat ja opettajankouluttajat koulutusalasta riippumatta. Lisäksi kohderyhmänä ovat läheisesti ammatilliseen koulutukseen liittyvät työpaikkaohjaajat sekä yritys- ja täydennyskouluttajat. Tavoitteena on kehittää kohderyhmien dialogiosaamista konkreettisin menetelmin. Dialogiosaamista voi hyödyntää opetus- ja ohjaustyössä laajasti niin lähi- kuin verkko-opetuksessa, työssäoppimisen ohjaamisessa ja yhteistyössä alasta riippumatta.
Projektitoiminnan tulokset ovat:
- Dialogilla syvätehoa oppimiseen web-palvelun englanninkielinen versio
- DIALE -sivusto
- Menetelmäkortit dialogiosaamisen sekä dialogisen oppimisen ja tiedonluomisen kehittämiseen
- Valmennusohjelma
- Dialogiosaamisen vienti kansainväliseen kontekstiin.
Kehittämistyössä sekä projektin suunnittelu- ja koordinointityössä käytetään sosiaalisen median työkaluja ja sovelluksia. Projektia koordinoi HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu. Rahoituksesta vastaa osittain LLP/Leonardo da Vinci -ohjelma.
DIALE 2012